Tekst og foto: Anders Eidevik.
Det var en munter kohort som tok meg imot på Bullfighter sitt hovedsete i Nedre Kalbakkvei 88 på Alnabru i Oslo. Daglig leder Bjørn Høyer gleder seg til å vise kundene sine den nye urban/casual-avdelingen de har fått på plass, så snart smittetrykket i hovedstaden har avtatt og det igjen er tillatt å holde åpent for publikum.
Trend og sikkerhet:
På spørsmål om hva Bullfighters kunder ønsker, er Bjørn klar. Akkurat som på nysalget av MC de siste årene, er det touring/adventure eller urban/casual (street) som gjelder. Det er tydelig at Bullfighter ikke sover i timen når det gjelder trend og mote, og fargepaletten som møter meg i de ulike hyllene og reolene stemmer godt med det som er «in» i 2021.
– Det må også nevnes at i takt med skjerpede krav for å få CE-godkjenning, så har våre egenproduserte produkter også blitt sikrere. Jeg jobber ut fra mottoet «billig, men ikke billig dritt». Selv om mange, særlig de yngre og mer urbane kundene, foretrekker MC-bekledning som ikke ser ut som MC-bekledning, skal kundene våre være trygge på at et tilfredsstillende sikkerhetsnivå er ivaretatt, forteller Bjørn.
foto: Herman Holum viser frem CE-godkjente MC-Klær i "casual utgave"
Imponerende vekst:
Bjørn tok over som daglig leder i farens bedrift i 2014, og det med en fersk bachelorgrad i økonomi- og administrasjon på innerlomma. Det er ikke annet enn imponerende å se hvor godt dette generasjonsskiftet har gått. Bullfighter kan i dag skilte med blant annet 15 forhandlere landet rundt og ca. ti tusen solgte MC-hjelmer i fjor. Det siste gjør dem anslagsvis til Norges største på MC-hjelmer.
foto: Espen Eriksen viser frem en brøkdel av utvalget
Voksende utvalg for damene:
– Passform, utseende og godt utvalg, det er det viktigste for meg når jeg selv skal kjøpe MC-bekledning, sier Bullfighters Pernille Etland. – Jeg mener at vi har et godt utvalgt av sikkerhetsutstyr til motorsykkeldamene, ikke minst når det kommer til jeans og skinnklær. Sko-utvalget for damer begynner å komme seg, og i tillegg så har vi tilgang til dame-kolleksjonen til Alpinestar. I dag utgjør kvinner ca. 20 % av kundene våre, og det er en stor økning fra jeg startet i Bullfighter til nå i andel dameklær. Denne utviklingen er gøy å være med på, fortsetter Pernille.
foto: Pernille foran "urban" dame-utvalget
Bjørn Høyer og jeg hadde en god drøs på «showroomet» om Bullfighter, korona-situasjonen, forretningsdrift, sikkerhet og ikke minst om eierskiftet som fant sted ved årsskiftet. Bjørn står nå som eneeier av Bullfighter, og han er klar for å satse videre i årene som kommer.
Les mer om butikkutvidelsen og eierskiftet i neste nummer av MC-avisa!